Afvallen in de winter? Zo kan het ook!

Toen ik van deze week op mijn fiets naar Sportcentrum Delta, een Fitness in Terneuzen reed, drong het pas echt tot me door: de wind is guur, de zon geeft geen warmte meer af en de bladeren verliezen hun felgroene kleur. Het is herfst en voor we het weten is het alweer winter.

De koudere maanden kunnen erg leuk zijn met al die feestdagen, maar voor wat hoort wat. Met al die leuke feestdagen komt natuurlijk meer bij kijken: chocomelk, speculaaskoekjes, pepernoten, worteltaart, stevige 3-gangen menu’s, en heel veel chocolade in allerlei vormen, smaken en maten. De winter is toch echt het moeilijkste seizoen om op en top fit te blijven. Wat velen onder ons niet beseffen is namelijk dat we dezelfde fitness routines van de zomer, niet kunnen gebruiken in de winter. Probeer maar eens koude “juice cleanses” en ongekookt groente naar binnen te werken terwijl het buiten bijna vriest en je tenen ingepakt zijn met drie lagen sokken. Klinkt niet erg natuurlijk of wel? Daarom heb ik voor jullie de 3 meest belangrijke winter-proof tips voor afvallen:

Slaap!

Misschien wel de fijnste tip voor de slaapkoppen onder ons: lekker veel slapen. Wanneer het koud is buiten, en de dagen kort, verlangt ons lichaam net als bij dieren een warm nestje: onze spijsvertering vertraagt en we hebben van nature meer slaap nodig. Probeer zo veel mogelijk op tijd naar bed te gaan en op tijd wakker te worden, zodat je het meest van de zon kan genieten. Meer slaap betekent een betere stemming, minder snacken en zo ook meer motivatie om te gaan sporten!

Vergeet de koude sappen

En vervang dezen met warme, rijkgevulde soepen. Voorbeeld: soep met ui, wortelen, boerenkool, pastinaak, champignons, gember en knoflook! Gezond, en niet zo zwaar voor het sporten als een groot bord boerenkool met worst (wel heel lekker).

Ga voor gezond vet

Vetten zijn in tegenstelling tot wat men voor twintig jaar geleden nog dacht, erg gezond en cruciaal voor ons lichaam. Met name in de winter moeten we goed in de gaten houden dat we de juiste vetten binnen krijgen, dus niet alleen maar vet van al die zoete taarten. Gezonde vetten kun je makkelijk vinden in olijf olie, avocado, zalm, walnoten, lijnzaad, boter en kokosolie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*