Gezonder eten in 3 simpele stappen

Er zijn honderden manieren om een gezonder eetpatroon te krijgen. En voor m’n gevoel heb ik ze ook allemaal uitgeprobeerd. Het resultaat? Ik viel keer op keer keihard terug in mijn oude eetgewoonten.

Zoals altijd werd achteraf alles duidelijk. Ik vergat namelijk het belangrijkste: je eetpatroon moet bij je passen. In dit blog vertel ik in 5 simpele stappen hoe ik gezonder ben gaan eten en het nog steeds volhoud.

No worries. Geen hogere wiskunde of saaie diëten die niemand volhoudt. Nee, met deze tips kun je vandaag nog beginnen.

Voor veel mensen is gezonder eten een behoorlijk opgave. Maar het zal je verbazen hoe simpel de stappen eigenlijk zijn. Zeg maar dag tegen je magnetronmaaltijden.

Stap 1: Vraag jezelf af waarom je gezonder wilt eten

Voor een goede motivatie moet je weten waarom je gezond(er) wilt eten. Iedereen heeft zijn eigen doelen. Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan waarom je hiermee bezig wilt.

Wil je, bijvoorbeeld, gezonder eten om af te vallen? Of ben je genoodzaakt gezonder te eten om gezondheidsredenen? Wat je redenen ook zijn, je houdt makkelijker een doel voor ogen als je weet waarvoor je het doet. Ga je voor een veganistisch of plantaardig dieet? Dan kan dit blog je op weg helpen.

Stap 2: Check hoe gezond of ongezond je nu eet

Het is begrijpelijk als je je afvraagt hoe gezond je huidige eetpatroon is. Dit vond ik ook lastig. In ongeveer ieder blog over gezonder eten staat dat de eerste weken het zwaarst zijn, dus hield ik stug vol. Bij deze eerste stap kan al gauw verwarring ontstaan, want hoe begin je nou met gezonder eten?

Als eerste, stop met zoeken naar een perfecte start. De perfecte manier om te beginnen met gezonder eten is er namelijk niet. Je kunt op verschillende manieren beginnen met gezonder eten.

Ik vond het erg fijn om op zoek te gaan naar een manier die bij mij past. Vervolgens maakte ik daar het beste van.

Stap 3: Log wat je eet

Door bij te houden wat je eet, krijg je eenvoudig inzicht in je eetpatroon. Je zult merken dat je er bewuster door gaat eten.

Het loggen van je maaltijden (en snacks) is tegelijkertijd ook een controle voor jezelf. Mocht je trek hebben in snoep of een vette hap, denk je wel twee keer na. Want een broodje kebab invoeren is wel erg confronterend als je probeert gezonder te eten.

Sommige mensen houden het bij in een schriftje dat standaard in hun tas zit. Anderen kiezen voor een van de talloze voedingsapps en hebben hun logboek altijd digitaal bij de hand. Het is maar net wat je prettig vindt. 

Wil je meer weten over gezond eten? 

Online vind je ontzettend veel gezondheidsblogs en handige tips om gezonder te eten. Voor inspiratie kun je de gezonde recepten van The Health Issue bekijken.